· A escritora coruñesa relatou o traballo das camariñás nun dossier que permitiu amosar as labores artesanais da vila na World’s Columbian Exposition de 1893, unha feira con repercusión mundial.
Emilia Pardo Bazán foi, con case total probabilidade, a primeira gran embaixadora internacional do Encaixe de Camariñas. A escritora coruñesa, xunto con outras ilustres da época, confeccionou un dossier sobre os traballos que realizaba a muller en España no 1893 a peitición da Raíña Victoria Eugenia. O obxectivo dese texto era participar na World’s Columbian Exposition, un certame no que as labores artesanais da vila estiveron presentes en Chicago entre o 1 e o 3 de outubro de 1893 grazas á súa proposta.
“Lo que son capaces de hacer, si se se les dan buenos modelos y tiempo, esas humildes encajeras camariñanas, tostadas por la brisa marina, lo demostraron bien los ejemplares recogidos y enviados por el Sr. Pardiñas y ante los cuales se detuvo tan gratamente sorprendida la Reina”, describiu Pardo Bazán nun texto que foi publicado no artigo “La Exposición de Trabajos de la Mujer”, editado no número 27 da revista Nuevo Teatro Crítico.
“El encaje verdadero, hecho á mano, se cuenta entre las obras de arte”, apuntou a escritora, que engadiu: “En encajes blancos, no vacilo en decir que se ha llevado la palma mi provincia, La Coruña. Yo deseaba mucho que no faltasen estas muestras de una gentil industria popular en que descuellan nuestras ribereñas, que, á diferencia de las famosas rendilheiras de Peniche, tan alentadas por el gobierno portugués, no tienen más estímulo que la pobre ganancia que pueden sacar de sus palillos ágiles, fabricando unas toscas puntillas que las damas elegantes desdeñan”.
Poucos anos despois, no 1896, a autora fixo outra referencia ao encaixe nun texto publicado en “La vida contemporánea”: “Una piel ordinaria es como un encaje mecánico: más valdría prescindir de ese falso y triste lujo”.
Deste xeito, semella evidente que Emilia Pardo Bazán, foi con case total seguridade, a primeira gran embaixadora internacional do encaixe de Camariñas, xa que permitiu que o arte das palilleiras ‘cruzase o charco’ por primeira vez de xeito institucional.